Danmark er er at de skandinaviske lande hvor folk har mest tendens til at betale for musik streaming-tjenester som for eksempel Spotify. Mellem 2018 og 2020 var der en fremgang på 22 procent, som førte til at over halvdelen af danskerne med glæde betaler for en streaming-tjeneste med musik. Den fremgang fortsætter i 2021.
Det skal være nemt at lytte til musik
Ifølge DR Medieforsknings årlige rapport med ”Medieudviklingen 2019” går flere og flere mere op i at have musik lige ved hånden fremfor at der er tale om en sublim lydkvalitet. Danmarks Radio skriver i deres rapport at musik i dag er en komplet integreret del af vores smartphone, og at det stort set er det eneste omdrejningspunkt for musikforbruget.
Vi opdager musik mange andre steder end i radioen
I den førnævnte rapport er det også interessant at bemærke at musik ikke længere forbindes til et bestemt sted eller tidspunkt. Nu til dags kan musik opdages alle vegne med TV-serier, Spotify, reklamer, sociale medier, YouTube, gaming og andre steder. Det kan for eksempel være med en spillemaskine med kendt musik, der gør oplevelsen større. Der findes casino spil med Guns N Roses, Motörhead, Kiss, Michael Jackson, The Phantom of the Opera og mange andre kendte sange. Og det er takket være deres yndlingsmusik, at spillerne får en mere behagelig spiloplevelse.
Man kan også til dels sige at musik har været med til at redde Peloton, som står bag en af de mest populære træningscykler i USA. Peloton kom ud på dybt vand efter en mislykket kampagne for et par år siden. Siden da har de fokuseret på influencere, musik og generelt de sociale medier, og nu traver folk afsted på de indendørs cykler. Hemmeligheden bag det hele er i høj grad musik streaming. Faktisk er Peloton kendt som den bedst-betalende musik streaming-tjeneste. Det vil sige at det er den tjeneste, der betaler musikartister mest, når de afspiller deres musik. Her rammer de igen plet med brugerne, da mange brugere sætter pris på musikkunstnernes hårde arbejde og over 60 % af lytterne går op i at artisterne bliver betalt godt nok.
Du får din egen personlige DJ
Det skal altså være nemt at opdage ny musik, og det er det blevet med streaming. En smart algoritme af de største årsager til at musik streaming-tjenester er populære. Spotifys algoritme analyserer alle brugeraktiviteter. Data om hvilken musik du har lyttet til, hvilke sange du springer over, dine egne playlister, aktiviteter forbundet med de sociale medier og hvor du befinder dig bliver alt sammen brugt til at foreslå musik til dig.
Spotify har en 30-sekunders regel til at afgøre om du kan lide en sang eller ej. Hvis du lytter til en sang i mere end 30 sekunder, bliver den data brugt til dine fremtidige anbefalinger. Andre platforme som YouTube, Tidal og Amazon Music bruger lignende algoritmer. Derfor bliver streaming-tjenester som en personlig DJ, der konstant spiller god musik for dine ører.
Sund konkurrence fører til overlegne musik streamingtjenester
Det er altså blevet nemmere end nogensinde før at streame musik på Spotify, i spil, på træningscykler og andre steder. Brugerne har altid musik lige ved hånden, og det tilpasses endda direkte til deres smag. Derfor er streaming-tjenesterne mere populære end nogensinde før.